Het geheim van de schrijver

Het geheim van de schrijver
Renate Dorrestein 1954-2018
Amsterdam: Contact, 2000
246 p.
90-254-9894-9

De aspirant-schrijver die hoopte met Renate Dorresteins boek het geheim van het schrijven van een succesroman in handen te krijgen, is eraan voor de moeite. Als dat geheim gekend zou zijn, zag het literaire landschap er wellicht heel anders uit dan nu. Het geheim om een goede roman te schrijven dan? Zelfs niet na 14 boeken en een gestaag groeiende erkenning. Ze is ook veelvuldig te rade gegaan bij collega's, maar neen: "Er zijn drie regels voor het schrijven van een roman", zegt Somerset Maugham, "helaas kent niemand ze." En toch legt Renate Dorrestein in Het geheim van de schrijver heel wat schatten bloot voor de schrijver in spe én voor de lezer. Het zijn in de eerste plaats de geheimen van haar eigen schrijverschap en dan vooral de bittere ervaringen, waaruit het meest geleerd wordt. "Easy reading is hard writing", dit motto van Hemingway toont zijn geldigheid op zowat elke bladzijde. Dorrestein beperkt zich strikt tot de verhalende fictionele roman, het domein waar z…Lees verder
'De werkelijke hoofdpersoon van dit boek is "het verhaal"', aldus Renate Dorrestein in haar Woord vooraf in dit handboek voor beginnende schrijvers (en lezers). In drie afdelingen behandelt zij op aangenaam lichte toon de diverse aspecten van het schrijven van een roman, 'in het bijzonder de strikt fictionele, verhalende roman met een kop en een staart'. In het eerste deel, GELOOF, heeft ze haar eigen vragen met betrekking tot betekenis, nut en functie van literatuur als uitgangspunt genomen. In het tweede en omvangrijkste, HOOP, behandelt ze de ambachtelijke kanten van het schrijven; hierin verstrekt ze technische adviezen. In het laatste, LIEFDE, probeert ze antwoord te geven op de vraag: hoe doet de schrijver het? In het hele cursusboek geeft ze aansprekende voorbeelden, dikwijls afkomstig uit eigen werk, omdat ze dat nu eenmaal het beste kent. Met graagte citeert ze andere auteurs die zich over het vak hebben uitgelaten. Voor wie het allemaal nog niet genoeg is, doet ze in de Bron…Lees verder

Over Renate Dorrestein

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Jan Harm Bakhuys

Renate Maria Dorrestein (Amsterdam, 25 januari 1954 - Aerdenhout, 4 mei 2018) was een Nederlandse schrijfster, journaliste en feministe.

Renate Dorrestein groeide op in een rooms-katholiek advocatengezin in Amstelveen. In 1967 was ze in het programma Monitor samen met Coen van Vrijberghe de Coningh in gesprek als jeugdbestuurslid van Wildlife Rangerset met de Nederlandse prins-gemaal Bernhard van Lippe-Biesterfeld. Na de lagere school, geleid door nonnen, en het gymnasium aan het Keizer Karel College ging ze als leerling-journalist werken bij Libelle en Panorama. Door de vele reizen die ze kon maken voor het blad en de ervaringen die ze opdeed, werd haar persoonlijkheid en daardoor ook haar schrijfstijl gevormd. Na een aantal jaren ging ze in 1977 freelance schrijven. Midden jaren zeventig was Dorrestein al samen met een vriendin, Liesbeth Hendrikse, het productiebureau Proburo gestart, dat bijlage…Lees verder op Wikipedia