Straus Park / P.B. Gronda
Paul Baeten Gronda 1981-
1
Antwerpen: De Bezige Bij Antwerpen, 2013
362 p.
9789085424611 (paperback)

Na drie door de kritiek gesmaakte boeken, die hij zelf slechts ‘vingeroefeningen’ noemt, heeft P.B. Gronda met Straus Park zijn eerste echte roman afgeleverd: net zo dik als zijn gehele oeuvre tot nu toe en ambitieus opgezet. Hij omspant zo’n honderd jaar, speelt in verschillende landen, er figureren ontzettend veel personages in, en hij gaat over de Tweede Wereldoorlog en de gevolgen daarvan — dat tot een goed einde brengen, zou een huzarenstukje zijn. Helaas slaagt Gronda daar niet helemaal in.
Het boek valt uiteen in drie delen. In het eerste maken we kennis met hoofdpersonage Amos Grossman, een New Yorks rijkeluiszoontje, telg uit een kunsthandelaarsfamilie, die een luxueus, maar leeg bestaan leidt. Tot Julie in zijn leven verschijnt, een Britse kunsthistorica die voor haar onderzoek bij hem terechtkomt. Ze vrijen passioneel, maar zij bijt een stuk uit zijn kaak.
Op dat moment heb je als lezer het gevoel dat je naar een soort soapserie hebt zitten kijken — een on…Lees verder
Een realistische en trefzekere weergave van het liefdesleven en de gedachtewereld van een rijke man in Manhattan. De roman biedt ook een milieuschets van de welgestelde joodse gemeenschap in New York. We volgen het hoofdpersonage Amos Grossman vanaf zijn studententijd. Zeer abrupt worden hij en zijn twee broers gedwongen zelfstandig hun weg in hun leven te vinden als hun ouders bij een verkeersongeluk omkomen. Daarna verspringt de verteltijd met grote sprongen naar zijn relatieproblemen op middelbare leeftijd. De vrouwen in zijn leven zijn onder andere zijn ex-vrouw, met wie hij een dochtertje heeft, en een ex-vriendin die hij nog wel zakelijk nodig heeft. De grote liefde in zijn leven is een Britse studente die hem opzoekt in het kader van een afstudeerscriptie. Haar onderzoek brengt zijn familieverleden naar boven. Als student had hij zelf al jaren eerder achterhaald dat zijn grootouders uit Duitsland zijn gevlucht en tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergedoken zaten in Amsterdam. D…Lees verder

Over Paul Baeten Gronda

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Paul Baeten Gronda (Mol, 8 oktober 1981) is een Vlaamse auteur, scenarioschrijver en columnist bij Focus Knack en De Morgen.

Leven

Paul Baeten Gronda groeide op in Rotselaar-Heikant en Leuven. Hij studeerde scenario aan Sint-Lukas in Brussel bij onder andere Marc Didden. Na zijn studies werkte hij van 2006 tot 2012 als redacteur voor Woestijnvis aan programma’s zoals Alles Uit De Kast, De Laatste Show, Man Bijt Hond en De Pappenheimers. In 2006 kreeg hij een contract aangeboden bij De Bezige Bij, waar hij vier romans publiceerde.

Paul Baeten Gronda werd geboren als Paul Baeten, maar omdat er al een schrijver met die naam was, voegde hij de familienaam van zijn vrouw aan zijn eigen naam toe.

Werk

In 2006 begon Paul Baeten Gronda als columnist bij De Morgen. Hij schreef ‘De heerser van de week’ in de weekendbijlage Reporter en schreef later voor Uitgelezen. Sed…Lees verder op Wikipedia