Illustrator
Leo Timmers
1
Tilburg: Zwijsen, 2000
[26] p. : ill.
90-276-8585-1 9789027685858 (hardback)

Leren lezen is een individueel proces dat voor elk kind anders verloopt. Toch hoeft leren lezen niet per se een individuele inspanning te zijn. Samen lezen met iemand die het al kan, kan inspirerend werken. Het is allicht vanuit die gedachte dat uitgeverij Zwijsen de reeks 'Maan roos vis samenleesboek' lanceerde. Een nieuwe reeks van zes boeken die aansluiten bij de leesmethode 'maan roos vis' en bedoeld is voor de eerste drie maanden leesonderwijs. Om beurten een stukje voorlezen, dat is de bedoeling. Wat links staat, is bedoeld voor het kind, wat rechts staat voor de persoon die begeleidt. Korte, eenvoudige woordjes tegenover langere en moeilijkere stukken tekst. Een leuke formule, maar is ze ook geslaagd?

Ik ben aap is een absurd verhaal. Het gaat over een aap die zich verschrikkelijk stoort aan een aantal lichamelijke tekortkomingen. Behalve het feit dat dit gegeven nogal kinderachtig is uitgewerkt, heeft de apendans waarmee het verhaal afsluit, weinig om het lij…Lees verder
Aap is ontevreden over zijn lichaam. Vrienden en sprookjesfiguren veranderen telkens iets bij hem. Zo komt zijn neus bijvoorbeeld boven op zijn hoofd en zijn buik op z'n rug. Uiteindelijk wil aap zijn oorspronkelijke uiterlijk weer terug en is daarmee heel tevreden. Eerste leesboekje uit de serie 'maan roos vis' geschikt na ca. vier weken leesonderwijs en bedoeld om samen te lezen. De tekst op elke linkerpagina heeft de moeilijkheidsgraad van AVI-Start, terwijl elke rechterpagina, geheel op rijm, AVI-M4 heeft. Vanwege het rijmschema (aa, bb, cc) lopen sommige zinnen niet echt goed. Bijvoorbeeld: 'Niemand komt naar mij voor pret'. De AVI-Start tekst staat in een duidelijke, schreefloze letter, zonder hoofdletters, wel met punten. De moeilijkere tekst staat in een kleinere letter met schreef; er wordt gebruikgemaakt van hoofdletters en volledige interpunctie. De paginering ontbreekt. Geïllustreerd met aparte, kleurrijke gouaches met dieptewerking. Elke afbeelding op de linkerpagina en a…Lees verder

Over Nanda Roep

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door bibliotheekzwartewaterland

Nanda Roep (Utrecht, 9 september 1971) is een Nederlands kinderboekenschrijfster en daarnaast presentatrice.

Nanda Roep volgde een opleiding aan de School voor Journalistiek in Utrecht. In juni 1996 verscheen haar eerste kinderboek bij uitgeverij Leopold. Sindsdien schreef ze zo'n vijftig kinderboeken voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 15 jaar.

In 2008 verscheen Roeps eerste roman voor volwassenen; de tweede volgde in 2010. Daarnaast schrijft ze liedjes, zowel voor zichzelf als voor Kinderen voor Kinderen. Voor KRO Kindertijd maakt Roep de televisieserie Mijn eigen boek, waarin kleuters zo veel mogelijk hun eigen verhaal maken.

In 2010 richtte ze haar eigen "Uitgeverij Nanda" op. Via deze uitgeverij wordt de serie Plaza Patatta uitgegeven. Daarnaast vinden ook auteurs als Stijn van der Loo en Silvester Zwaneveld onderdak bij de uitgeverij. De samenwerking met KRO Kindertijd…Lees verder op Wikipedia