Vanaf 12-14 jaar
Bioboy
Inge Misschaert
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2007
151 p.
90-5838-418-7 9789058384188

Puberale streken zijn niet zelden een reactie op onbegrip, onwetendheid of onrechtvaardigheid en dat geeft Inge Misschaerts met Bioboy goed weer. Misschaert voert de uitermate herkenbare en sympathieke Floris op. Hij is pas verhuisd en zoekt als stadsjongen zijn plek in zijn nieuwe (groene) omgeving. Al zoekend komt hij in de minder betrouwbare handen van enfant terrible Nick terecht. Hierdoor verdwaalt hij in een maalstroom van drugs, alcohol én vandalisme. Wanneer Floris wordt gearresteerd, besluit hij nooit nog met de politie in aanraking te komen. Zijn gemeenschapsdienst op de lokale plantsoendienst betekent de start van zijn nieuwe, gebeterde leven onder de voornaam Bioboy, hem gegeven door "het meisje-met-de-dreadlocks" Amira. Amira blijkt de dochter van een machtige industrieel te zijn die het plaatselijke Klapperbos tegen de vlakte wil om zijn bedrijf uit te breiden. Dat is buiten de wil van zijn dochter én een stel actievoerders, waaronder Bioboy, gerekend. Bioboy word…Lees verder
Floris (15, ik-figuur) moet na zijn verhuizing wennen op een nieuwe school en komt met verkeerde 'vrienden' in contact. Hij laat zich verleiden tot vandalisme en moet voor straf een aantal uren gemeenschapsdienst doen bij de plaatselijke plantsoenendienst. Ook het onderhouden van het Klapperbos hoort bij de taken. Floris gaat van het bos houden en noemt het zijn spiegelwoud. Hij leert er zichzelf en iedereen om hem heen beter kennen. Floris wordt Bioboy en gaat zich volledig voor het bos inzetten, wanneer hij hoort dat het Klapperbos moet wijken voor een nieuw industrieterrein. Een ontroerend en realistisch verhaal dat helemaal in deze tijd past. Er is geen duidelijk einde, maar dat maakt het geheel des te boeiender, omdat de lezer zelf er een goed of slecht einde aan kan verzinnen. Dit debuut is verschenen in de reeks 'Lekker lezen'. Vanaf ca. 12 jaar.

Bioboy

Floris is een tiener die met zijn gezin van de stad naar een dorp verhuist. Hij mist zijn vrienden en krijgt nogal wat aanpassingsproblemen te kampen. Op school loopt alles mis. Hij wordt verkeerd begrepen en zet zich hoegenaamd niet meer in tijdens de lessen. Meer en meer gaat hij spijbelen. Hij loopt op die manier de verkeerde vrienden tegen het lijf. De leider van het groepje zet Floris ertoe aan om vandalisme te plegen. Floris wordt betrapt en krijgt een alternatieve straf: hij moet tachtig uur gemeenschapsdienst verrichten. Op die manier leert Floris het 'Klapperbos' kennen. Het is na een lange moeilijke tijd de enige plek waar hij zich veilig en begrepen voelt. Floris verandert zijn naam in Bioboy. Dan blijkt dat het Klapperbos zal moeten wijken voor de uitbreiding van een kmo-zone. Floris trekt zich als een kluizenaar terug in “zijn” bos en strijdt op zijn manier voor het voortbestaan van dit prachtige stukje natuur. Deze roman voert de lezer in een vlotte schrijfstijl doorheen…Lees verder

Over Inge Misschaert

Inge Misschaert (Sint-Andries, 5 januari 1974) is een Belgische schrijver van kinderboeken.

Leven

Misschaert groeide op in Kortrijk. Als kind las ze veel en schreef toen haar eerste verhalen. Ze studeerde Germaanse talen in Kortrijk en Leuven. Toen ze in Leuven het vak over kinder- en jeugdliteratuur volgde, herontdekte ze haar passie voor jeugdboeken en begon ze opnieuw te schrijven. Ze geeft halftijds Nederlands in een middelbare school. De andere helft van de tijd schrijft ze.

Werk

Misschaert begint haar carrière als jeugdauteur met een aantal Vlaamse Filmpjes. In 2003 verscheen haar eerste verhaal, De opa-rovers. Later volgden De kleine clown en Maboel. Haar eerste jeugdboek, Bioboy, verscheen in 2007. Het vertelt het verhaal over Floris die strijdt tegen het kappen van een plaatselijk bos en verschijnt in een reeks die zich richt tot aarzelende lezers.

Het…Lees verder op Wikipedia