Stille grond
Hilde Vandermeeren 1970-
Amsterdam: Q, 2015
286 p.
9789021458632 (paperback)

Toegankelijke formaten:

Glasgow, 1983: Eve is drie jaar wanneer een van haar oudere tweelingzusjes verdwijnt zonder een spoor achter te laten en haar andere zus catatonisch in de psychiatrie belandt. Dertig jaar later zet een berichtje van spijt in het biechtboek van een plaatselijke dominee het onderzoek weer stilletjes in gang, maar omdat de politie niet genoeg aanwijzingen heeft, wil Eve eindelijk mentale rust en het verleden afsluiten. In een tweede verhaal lezen we de belevenissen van een jonge moeder die hoe langer hoe meer bedenkingen krijgt bij sommige praktijken en de rigoureuze leefregels van de gesloten religieuze sekte waar ze met haar gezin in beland is. Zelf de helft van een eeneiige tweeling levert de Vlaamse auteur (1970) met haar derde thriller een boven de middelmaat uitstekend verhaal af. Knap geconstrueerd met twee evenwaardige plots die beiden bijna even boeiend zijn en toewerken naar een niet geheel verrassend slot. Vlot verteerbaar proza met goede dialogen, niet echt super spannend maa…Lees verder

Over Hilde Vandermeeren

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Patrick Rosselle

Hilde Vandermeeren (Waregem, 25 september 1970) studeerde psychologie en is de meest bekroonde Vlaamse thrillerschrijfster. Op basis van haar literaire verdiensten wordt ze de eerste vrouwelijke ereburger van Torhout.

Vandermeeren studeerde psychologie aan de KU Leuven en gaf jarenlang les in het secundair onderwijs. Sinds 2001 publiceerde ze 45 kinder- en jeugdboeken. Vele daarvan werden vertaald, o.a. in het Deens, Duits, Koreaans, Chinees, Frans en Spaans. Ze won diverse literaire prijzen, waaronder een Zilveren Griffel, twee Vlag en Wimpels, een Boekenwelp, een White Raven, brons en zilver in de Prijs Letterkunde van de Provincie West-Vlaanderen Kinder- en jeugdliteratuur en de Hercule Poirotprijs.

In 2013 verscheen Als alles duister wordt bij de Nederlandse uitgeverij Q (Singel Uitgeverijen). Ze won daarmee de Knack Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en stond op de longlist van de Diamanten Kogel 20…Lees verder op Wikipedia