Oorlogsverhalen in woord en beeld

Kinderen van de oorlog

Alweer verschenen er de voorbije weken heel wat jeugdboeken over de grote oorlogen van de voorbije eeuw. Die wereldconflicten blijven een onuitputtelijke inspiratiebron.

Henri Van Daele

Woestepet, een moffenkind

Lannoo, Tielt, 350 p., 18,95 euro.

Ook Henri van Daele ging in het eigen oorlogsverleden graven. In Woestepet, een moffenkind combineert hij drie verhalen. In het 'Eerste boek' (het verhaal van Pieter, Elias en Angèle) wordt in snel tempo en soms wat slordig de voorgeschiedenis uit de doeken gedaan. Woestepet is, zo blijkt, de zoon van Heinchen, een Duitse officier en van Angèle, een Vlaamse verzetsvrouw uit Krekenlaar. Dat kwam zo: Pieter, Angèles man, werd na een ondergrondse activiteit opgepakt en in Breendonk opgesloten en afgetuigd door diezelfde Heinchen. Angèle was er het hart van in en werd door Cleo, de uitbaatster van een moffenkroeg en tegelijk actief in het verzet, mee inge…Lees verder

Nieuwe roman van Henri van Daele valt tussen twee stoelen

Woestepet van Henri van Daele is een boek dat ik met veel sympathie en plezier gelezen heb, al vraag ik me af of dit nu een volwassenenroman dan wel een jeugdboek is. Als het voor volwassenen bestemd is, dan komen deel twee en deel drie een beetje kinderlijk over; in het andere geval is deel één erg gruwelijk en is de scène waarin de twaalfjarige Woestepet door de exotische Raïsa ontmaagd wordt wel erg expliciet. In dat opzicht zet de titel de lezer wat op het verkeerde been. De ondertitel, ,,Historische roman over verzet en de naoorlogse periode in een klein dorp'' wekt de verwachting dat het om een ernstig, voor volwassenen bedoeld verhaal gaat.

Woestepet is de liefdesbaby van Angèle, een Vlaams meisje, en de kampbeul van Breendonk. Hij was het die Angèles man, een verzetsheld, tot prak sloeg bij de meedogenloze verhoren waaraan hij in Breendonk werd onderworpen. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor Cleo, een bordeelhoudster met een gouden hart die het verzet steunt do…Lees verder

Boek, in de grote Van Dale (met a) omschreven als: geheel van aan aantal bedrukte bladeren [...] al of niet in een band gebonden. Maar ook: hoofdafdeling van een enigszins uitgebreid letterkundig werk. Beide omschrijvingen zijn van toepassing op Van Daeles (met ae) Woestepet. Het is een boek, 350 pagina's gevat tussen een omslag en onderverdeeld in vier boeken, een naschrift en een verklarende woordenlijst.

Een hoofd vol woorden

Het 'Eerste boek', met als titel 'Het verhaal van Pieter, Elias en Angèle' vangt aan in het dorp Krekenlaar, ergens in Oost-Vlaanderen. Het is april 1943, België is bezet door de Duitsers. De herberg 't Einde van de Wereld, aan de rand van het dorp speelt een belangrijke rol in het verzet. Cleo, de uitbaatster, ontvangt er Duitse militairen die, als ze genoeg gedronken hebben, meer loslaten dan verstandig is. Informatie die Cleo doorgeeft naar Engeland. Na een nachtelijke wapendropping door geallieerde vliegtuigen wordt een van de verzetslieden, …Lees verder
Ook in het Vlaamse dorpje Krekenlaar dringt de Tweede Wereldoorlog door. Wanneer twee 'foute' politieagenten worden geliquideerd, wordt de potige slagersknecht Pieter opgepakt. Zijn bedroefde jonge vrouw Angèle wordt opgevangen door verzetsvrouw Cleo, die iedere avond Duitsers ontvangt in haar cabaret in café ''t Einde van de Wereld'. Angèle wordt danseres in Cleo's cabaret, verliefd op een Duitse officier, en krijgt een kind van hem. Na de bevrijding wordt ze door de 'brave' dorpsbewoners als moffenhoer zo toegetakeld dat ze krankzinnig wordt. Haar zoontje Woestepet groeit op bij zijn drankzuchtige tante Jeanne, bij Pieter, zijn vader denkt hij, en bij Cleo. Als hij, elf jaar oud, ontdekt wat er met zijn moeder is gebeurd en wie zijn echte vader is, raakt hij geheel van slag en gaat naar een opvangtehuis. Daar raakt hij bevriend met de dromerige Henri die zijn eigen problemen heeft. Een ontroerend en bijzonder mooi geschreven, veelomvattend verhaal over oorlog en verzet, verdriet en …Lees verder

Over Henri Van Daele

Henri van Daele (Zele, 15 november 1946 – Kalken, 20 december 2010) was een Vlaams jeugdauteur.

Van Daele studeerde pers- en communicatiewetenschappen aan de universiteit van Gent en werkte lange tijd als eindredacteur van het tijdschrift van de LBC. Sinds 1993 was hij voltijds schrijver.

Op 16-jarige leeftijd publiceerde hij zijn eerste verhaal in de serie Vlaamse Filmpjes. Tijdens zijn studies schreef hij er nog een tiental en ook veel cursiefjes. Zo scherpte hij zijn pen. Uiteindelijk zou hij een indrukwekkend en gevarieerd oeuvre bij elkaar schrijven met meer dan 150 boeken voor kinderen en volwassenen. Vanaf 1976 werkte hij veel samen met illustrator Gregie De Maeyer.

Na een aantal avonturenverhalen en sprookjes begon hij in de jaren 80 met een reeks verhalen over zijn eigen kindertijd, die een kleurrijk beeld geven van het leven in een Vlaams dorp in de jaren 50. Hiermee was zijn naam voorgoed gevesti…Lees verder op Wikipedia