Quentin Gréban
Frans
Maman
Hasselt: Clavis, 2018
[64] p. : ill.
9789044832822 (hardback)

Een groot prentenboek (35 cm) over het moederschap. Op de linkerpagina’s staan poëtische, soms wat abstracte teksten. Veel teksten gaan over de onvoorwaardelijke liefde van een moeder voor haar kind, over genegenheid en schoonheid. Er zijn ook grappige teksten over samen op de foto gaan in een fotohokje of over een moeder wiens kind geen broccoli wil eten. De teksten variëren in zowel lengte als vorm: er zijn korte versjes, lange beschrijvende teksten en dialogen. We lezen over moeders van vroeger en moeders van nu, over Europese, Aziatische en Afrikaanse moeders. Op de rechterpagina’s staan prachtige, sfeervolle, zachtgekleurde illustraties die de hele pagina beslaan. We zien een verscheidenheid aan moeders of beelden die gerelateerd zijn aan het moederschap: van een Inuït-moeder met haar kind op de rug tot een getatoeëerde jonge vrouw met haar kind op het strand, van een soldatenvrouw die afscheid neemt van haar kind tot een enkele oude gerimpelde hand die een klein, mollig kinderkn…Lees verder

Mama

Dit is geen prentenboek voor kinderen, maar eentje voor mama’s. Een eerste blik op dit boek zei me al dat dit een pareltje zou zijn. Het boek bevat geen verhaal, maar veel kleine tekstjes. Een dubbele bladzijde bestaat telkens uit links een tekstje en rechts een illustratie. Zowel de illustraties als de tekstjes zijn werkelijk bijzonder. Op de illustraties zien we prachtige vrouwen die elk een verhaal met zich meedragen. Maar de poëtische teksten maken dat het boek echt iets in je losmaakt.

Dit boek is zeker niet cultuurgebonden. Het toont ons dat het moederschap overal anders wordt ingevuld, maar dat de kern universeel is. Alles draait om de liefde die je voelt voor je kind en die liefde wordt gedeeld door alle mama’s. Dit is een boek is waarin elke vrouw persoonlijk haar ziel kan terugvinden, zo ervaar ik het toch als prille mama. Soms word ik tot tranen toe ontroerd. In één geval voel ik een eindeloze ontroering. Een zeldzaam gevoel, iets om te koesteren.

Lees verder