Een jongetje heeft niemand om mee te spelen; daarom heeft hij een fantasievriendje, Blackie, die hem helpt. Prentenboek met expressieve illustraties. Vanaf ca. 4 jaar.
Blackie
Guido Van Genechten
Hasselt: Clavis, 2001
[26] p. : ill.
90-6822-800-5

Een jongetje heeft kasten vol knuffels en dozen vol speelgoed, maar geen vriendje om mee te spelen. Daarom verzint het jongetje, dat naamloos blijft, een vriend in zijn hoofd. Een vriend aan wie hij alles kan vertellen, een vriend die blijft zolang hij het wil, die nooit schreeuwt en die alle monsters wegjaagt uit het huis. Een vriend dus die sterk én lief én zacht is. En die vriend heet Blackie.

Het verhaal maakt het gemis aan aandacht en vriendschap op een pijnlijke manier duidelijk. Gelukkig lost het jongetje dat gemis op een positieve manier op. Dat is in de realiteit lang niet altijd het geval. Toch is dit een interessant kijk- en leesboek geworden dat voor jonge kinderen ook visueel aantrekkelijk is. De illustraties wekken het verhaal stemmig tot leven en de eenvoudige, zachte kleuren zorgen voor een rustige bladspiegel. Ook de cover werkt uitnodigend en de tekst en de tekeningen spelen goed op elkaar in.

[Sofie De Jonckheere]
De ik-persoon, een klein jongetje, heeft een fantasievriendje Blackie, dat hij bij zich kan laten komen als hij dat wil: als hij eenzaam is, omdat zijn vader en moeder werken, als hij geplaagd wordt, enz. Blackie vertegenwoordigt voor hem een allesomvattend bad van warmte, veiligheid en troost. Weinig tekst, die wel concreet en helder is, en een en al illustratie bevat dit prentenboek (groot formaat en een harde kaft). De illustraties zijn uitnodigend, sprankelend en er is sprake van een prachtige lichtval en veel ruimtelijk effect; kinderen zullen zich goed kunnen identificeren met de hoofdfiguur en op ideeën kunnen komen. Enig boek, ook geschikt bij thema's in kleuterklassen over je alleen voelen, vriendjes verzinnen enz. Vanaf ca. 4 jaar.

Over Guido Van Genechten

Guido Van Genechten (Mol, 19 augustus 1957) is een Vlaamse auteur en illustrator. Guido Van Genechten is wereldwijd bekend met zijn prentenboeken.

In 1995 verscheen In het donker het eerste in een inmiddels omvangrijke reeks prentenboeken voor peuters en kleuters. Het bekendste figuurtje door hem ontworpen is waarschijnlijk het konijntje met het slap oortje Rikki.

Guido Van Genechten studeerde typografie en werkte jarenlang in de grafische sector, waar hij vooral bezig was met lay-out en montage. Intussen volgde hij lessen tekenen, schilderen, grafiek en fotografie aan de kunstacademie van Mol.

Zijn prentenboeken verschenen in vele talen. In 2010 is zijn prentenboek Wiebelbillenboogie prentenboek van het jaar 2010 en staat centraal in de Nationale Voorleesdagen.

Kijk je mee

• Tamme beestjes (Clavis)