Vanaf 12-14 jaar
Kampioen
Frank Geleyn
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2007
104 p.
90-5838-413-6 9789058384133

De vijftienjarige wielerbelofte Max Degrande ? what's in a name ? bereidt zich voor op het kampioenschap voor nieuwelingen. Voor school en voor een sociaal leven blijft er weinig tijd, zeker sinds zijn vader hem coacht. Zijn moeder heeft voor de fanatieke aanpak van haar man echter geen begrip en hun gekibbel loopt uit op een breuk. Maar Max en zijn vader zetten door, tot op de dag van het kampioenschap.

Bij het verhaal, dat verscheen in een reeks 'Lekker Lezen', hoort een gedetailleerde lesmap. Maar ook zonder die map is de didactische bedoeling achter dit wielerverhaal duidelijk. Zowel inhoud als structuur zijn zeer verzorgd. Inhoudelijk brengt Geleyn alle elementen aan die bij een bespreking over verregaande ambitie aan bod kunnen komen: een gedreven, werkloze vader die een onvervulde droom najaagt; een kritische moeder en leraar; Max die geslingerd wordt tussen zijn fantasieën over klasgenote Myrthe en zijn dromen over een glorieuze wielertoekomst. De verteltijd valt samen …Lees verder
Komend weekend zal Max (ik-figuur) deelnemen aan een wielerronde en traint daar erg veel voor. Op school wordt hij vanwege zijn hobby regelmatig gepest. Zijn vader, die geen werk meer heeft, zet zich helemaal als zijn trainer in, terwijl zijn moeder al die aandacht overdreven vindt en na een ruzie zelfs het huis verlaat. Max is verliefd op Myrthe, maar het initiatief moet van haar komen. Als tijdens de race blijkt dat de vader van Max onwel is geworden, moet Max kiezen tussen het winnen van de race of het hulp halen voor zijn vader. Verschenen in de reeks 'Lekker lezen', een reeks die staat voor snel, echt en (ont)spannend. Vlot geschreven verhaal, dat helaas door de enorme veelheid aan thema’s niet voldoende uit de verf komt. De hoofdpersoon wordt wel redelijk goed beschreven, maar dat geldt niet voor de andere personages. De erg lange episodes over het wielrennen staan in geen verhouding tot de uitwerking van de andere thema’s. De ruzie tussen de ouders, alsmede de achtergrond van h…Lees verder

Kampioen

Max houdt van wielrennen, meer nog, sinds hij bij zijn voorbereiding door zijn vader wordt gecoacht, gaan zijn sportprestaties er sterk op vooruit. Dat is prettig, ware het niet dat de fanatieke aanpak van zijn vader het hem vaak moeilijk maakt. Wil hij de kampioen worden die zijn vader voor ogen heeft, dan moet hij keuzes maken, moeilijke keuzes. Vrienden, hobby’s en studies dreigen te moeten wijken voor zijn sportprestaties. We lezen hoe Max moet kiezen tussen zijn fanatieke vader en zijn moeder die vindt dat haar zoon eerst zijn school moet afmaken, hoe hij door zijn sport uit de groep dreigt te vallen. En hoe hij omwille van zijn doorgedreven training worstelt met zijn gevoelens voor het meisje waarop hij verliefd is. Doorheen het verhaal, krijgt de lezer een steeds duidelijker beeld van Max’ wereld. In vlotte bewoordingen schetst de schrijver zijn personage, herkenbaar en daardoor ook makkelijk in te leven. Zorgvuldig gekozen zinnen drijven de spanning tijdens het wedstrijdmoment…Lees verder

Over Frank Geleyn

Frank Geleyn (Handzame, 17 maart 1960) is een Vlaamse auteur van kinder- en jeugdboeken. Hij woont in Torhout.

Hij debuteerde in 2003 met Ik zwijg, een jeugdroman over pesten. Dit boek werd meteen opgemerkt en kreeg vier herdrukken. Frank heeft een 17-tal boeken op zijn naam staan, telkens uitgegeven bij de Eenhoorn. Geleyns jeugdboeken zijn realistisch en gevoelig, terwijl in zijn kinderboeken fantasie en humor een grote rol spelen. Hij sleepte al verschillende nominaties in de wacht o.a. voor de Boekenleeuw, de Jonge Jury in Nederland, de Kinder- en jeugdjury in Vlaanderen. Sommige van zijn boeken werden vertaald.

• Ik zwijg (12+, 2003, nominatie Boekenleeuw)
  • Ik val (14+, 2004)
  • De Vesuvius & ik (12+, 2005)