Vanaf 12-14 jaar
Sarah : verder zonder jou
Brigitte Minne
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2008
112 p. : ill.
9789058385147

Gekwetste tieners zijn een blijvende inspiratiebron in de jeugdliteratuur. In dit boek is Karel na de dood van zijn vriendinnetje Sarah de gevangene van zijn opgekropt verdriet. De smeekbeden en verwijten van zijn vriendin Lily dringen nauwelijks tot hem door en ook de hulp van zijn moeder aanvaardt hij niet. Zijn verdriet verwerkt hij op zijn eigen manier: hij schrijft (jaren later blijkbaar!) zijn herinneringen neer. In vrolijke anekdotes reconstrueert hij hun kindertijd en schetst hij een ideaalbeeld van zijn vriendinnetje. Ook hun pubertijd romantiseert hij, het liefst in een aangepaste, lyrische omgeving. Wanneer de ziekte zich bij Sarah manifesteert, verglijden de anekdotes geleidelijk in een lang verhaal met de allures van een droom, die in een apotheose eindigt: Karel ontvoert Sarah naar een circus en bezorgt haar zo nog één geluksmoment vooraleer ze sterft. Tussendoor lees je over Karels onderhuidse woede en verdriet, maar Sarah blijft de hoofdfiguur. Karel blijft in haar geï…Lees verder
De 15-jarige Karel (ik-figuur) kan zijn jeugdliefde Sarah, die aan kanker is overleden, niet vergeten en wijst elk nieuw contact af. Pas als hij zijn herinneringen aan Sarah opschrijft, is er ruimte voor nieuwe relaties. Prachtig ingetogen verhaal over de herinneringen van Karel aan Sarah: op de kleuterschool, de eerste kus, weglopen. Ook zijn emoties die hij nooit heeft uitgesproken en zijn frustraties komen aan bod: hoezo God is liefde?, de schijnheilige tranen op de begrafenis, zijn moeder die hem met wijsheden uit zelfhulpboeken probeert te helpen. Karel is meer naar binnen gekeerd in vergelijking met Dagmar, de hoofdpersoon uit het recent verschenen 'Zonder zusje'*, die veel ongeremder in haar rouwverwerking is. Karel beschrijft zijn herinneringen en emoties in een soort dagboek waarbij de herinneringen in een ander lettertype zijn gedrukt. Redelijk vlot taalgebruik met af en toe een moeilijk woord, zoals refter of bottinnes. Prachtige zwart-witfoto's die eenzaamheid uitstralen e…Lees verder

Sarah

Karel probeert zijn verdriet om de dood van zijn grote jeugdliefde, Sarah, te verwerken door allerlei herinneringen te noteren in een oud schriftje. De pogingen van zijn moeder om hem over zijn verdriet heen te helpen slagen niet echt. Karel wimpelt ook de toenaderingspogingen van Lily af, omdat hij dat als verraad tegenover Sarah beschouwt. Hij voelt zich niet begrepen door zijn omgeving. Het verhaal is met heel veel zorg en beeldrijk geschreven. Het geeft goed weer wat er zich in Karels hoofd afspeelt. De ervaringen en herinneringen worden minutieus beschreven. Het is geen doorlopend verhaal. Wat maakt dat het m.i. niet voor iedereen zo toegankelijk is. De beschrijving van herinneringen wordt soms in de lay-out weerspiegeld. Foto's benadrukken de levensechtheid van het verhaal.

Over Brigitte Minne

Brigitte Minne (Brugge, 16 oktober 1962) is een Vlaams schrijfster van jeugdliteratuur.

Minne publiceerde een groot aantal kartonboeken, prentenboeken en leesboeken voor kinderen en jongeren. Daarnaast schreef ze scenario's voor onder meer het Vlaamse educatieve jeugdprogramma De Boomhut en leverde ze bijdragen aan diverse tijdschriften, theater- en filmproducties voor kinderen en jongeren. In totaal publiceerde zij ruim 200 verschillende werken.

Een deel van haar boeken werd vertaald en verscheen in het buitenland. Haar werk werd in Vlaanderen maar ook daarbuiten meermaals bekroond, onder meer door de Kinder- en Jeugdjury's van Vlaanderen, Limburg, Nederland en Frankrijk. Voor RoodGeelZwartWit ontving zij in 2002 de Franse Prix d’octogone. Verder ontving ze voor haar werk onder andere de eerste prijs bij de Europese wedstrijd uitwisseling Kortfilm voor kinderen, een White Raven (toegekend door de Internationale Jeugdbibliotheek van München), de …Lees verder op Wikipedia