VER, verhalen, Romans
De kwetsuur : tien verhalen
Anna Enquist
Amsterdam: De Arbeiderspers, 1999
228 p.
90-295-1503-1

Een 18-jarige voetballer loopt een vrij ernstige blessure op bij een botsing met een onbehouwen tegenstander. De hele medische wereld lijkt eraan te pas te komen, maar ook zijn moeder, die het niet alleen voor haar zoon opneemt, maar zelfs hartstochtelijk vecht voor zijn belang. Een verhaal over voetballen dus. Dit titelverhaal 'De kwetsuur' is merkwaardigerwijs het enige dat over een lichamelijke aandoening gaat: een gebroken been. In sommige andere verhalen is er ook sprake van voetballen, maar daar zijn de hoofdpersonen eerder het slachtoffer van psychische trauma's: een suïcidale vrouw; de dochter van een melkboer die dichteres wordt; mensen die in het nieuwe land stoer en onoverzettelijk aan de afsluitdijk werken en wonen op een land zonder huizen, straten en kerken. Stoer, Hollands en nuchter lijken karakteristieke kenmerken van deze verhalen die in een soms staccato-proza de sfeer van onverzettelijkheid oproepen. Het eerste verhaal is een herdichting van een authentiek verhaal …Lees verder

Over Anna Enquist

CC BY 3.0 - Foto van/door Librairie Mollat

Anna Enquist (Amsterdam, 19 juli 1945) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster en dichteres Christa Widlund-Broer. Ze is psychoanalytica en debuteerde in 1991 met de poëziebundel Soldatenliederen. Met haar eerste roman Het Meesterstuk (1994) vestigde ze meteen haar naam als schrijfster.

Veel romans en bundels van Anna Enquist zijn ook uitgebracht als E-boek, grootletterboek of Luisterboek (voorgelezen door Enquist zelf) of Daisy-luisterboek, en daarnaast in diverse talen vertaald.

Christa Broer groeide op in Delft en studeerde na het gymnasium-A klinische psychologie in Leiden; vervolgens studeerde ze piano aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag), met bijvak cello. Daarna doceerde ze psychologie in Amsterdam en begon begin jaren 80 aan een gespecialiseerde opleiding psychoanalyse. In 1987 begon ze haar werk als psychoanalytica en stopte ze met haar muzikale carrière. Tegelijker…Lees verder op Wikipedia