2de, uitgebr. dr.
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2003
134 p.
Aantekening
Eerste druk uitgegeven t.g.v. de Boekenweek 2002
90-295-1574-0

Novelle over de teloorgang van 'een perfect, ijzig gezinnetje'. Nico is psychiater met een lichte midlifecrisis, Loes lerares klassieke talen. Hun adoptiedochter Maj, die hen, met name Nico, teleurstelde, is vlak voor haar eindexamen weggelopen en heeft sindsdien niets meer van zich laten horen. Het echtpaar praat niet over haar noch doet het echt pogingen om haar te zoeken. In plaats daarvan heeft Nico zich gestort op de reorganisatie van zijn psychiatrisch ziekenhuis en doet Loes verwoede pogingen het zand uit hun aan de rand van de duinen gelegen tuin weg te krijgen. Dit zand in hun tuin waar nauwelijks iets wil groeien, is een steeds weer in het verhaal opduikend symbool voor het echtpaar, hun 'verzande' huwelijk en hun liefde- en kinderloosheid. Een nogal sombere en vooral loodzware psychologische novelle, een heel licht uitgebreide uitgave van de oorspronkelijke novelle die in 2002 als Boekenweekgeschenk verscheen. Anna Enquist (1945) studeerde piano en psychologie. Ze is werkza…Lees verder

Over Anna Enquist

CC BY 3.0 - Foto van/door Librairie Mollat

Anna Enquist (Amsterdam, 19 juli 1945) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster en dichteres Christa Widlund-Broer. Ze is psychoanalytica en debuteerde in 1991 met de poëziebundel Soldatenliederen. Met haar eerste roman Het Meesterstuk (1994) vestigde ze meteen haar naam als schrijfster.

Veel romans en bundels van Anna Enquist zijn ook uitgebracht als E-boek, grootletterboek of Luisterboek (voorgelezen door Enquist zelf) of Daisy-luisterboek, en daarnaast in diverse talen vertaald.

Christa Broer groeide op in Delft en studeerde na het gymnasium-A klinische psychologie in Leiden; vervolgens studeerde ze piano aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag), met bijvak cello. Daarna doceerde ze psychologie in Amsterdam en begon begin jaren 80 aan een gespecialiseerde opleiding psychoanalyse. In 1987 begon ze haar werk als psychoanalytica en stopte ze met haar muzikale carrière. Tegelijker…Lees verder op Wikipedia